Ca profesor de liceu, am atat bucurii cat si dezamagiri cand vine vorba de meseria pe care o practic. In plus, ma "haituiesc" periodic multe intrebari legate de rostul si directia invatamantului actual si daca nu cumva tot acest "circ" nu e altceva decat un "dead end" tragic si chinuitor. Azi am [re]descoperit in biblioteca o carte ce imi da raspuns la cateva din intrebarile mele, desi [s-o recunoastem deschis] nu la toate.
Misiunea Universitatii, a lui Jose Ortega y Gasset e o carticica de aprox. 85 pagini ce se poate lectura usor, mai ales in pauzele in care elevii, cu academice veleitati, isi urla manelele pe coridoarele scolii.
Reproduc mai jos cateva din gandurile autorului, regasite in filele cartii:
Misiunea Universitatii, a lui Jose Ortega y Gasset e o carticica de aprox. 85 pagini ce se poate lectura usor, mai ales in pauzele in care elevii, cu academice veleitati, isi urla manelele pe coridoarele scolii.
Reproduc mai jos cateva din gandurile autorului, regasite in filele cartii:
- Reforma universitara nu se poate reduce la corectarea unor abuzuri, nici nu poate consta in primul rind in aceasta corectare. Reforma este intotdeauna crearea unor uzante noi. Abuzurile au intotdeauna o importanta foarte mica [...] (abuzurile) sunt rezultatul inevitabil al obiceiurilor care sint rele. impotriva acestora ar trebui indreptat efortul nostru, si nu impotriva abuzurilor. Orice miscare de reforma care s-ar reduce la corectarea grosolanelor abuzuri ce se comit in Universitatea noastra ar conduce inevitabil la o reforma tot grosolana. (p.14-15)
- ...fiindca imitand (alte Univeristati) eludam acel efort creator de lupta cu problema, care ne poate face sa intelegem adevaratul sens si limitele sau defectele solutiei pe care o imitam (p.18)
- Nu exista o natiune mare, daca Scoala ei nu e buna. Dar acelasi lucru trebuie sa-l spunem despre religia ei, despre politica ei, despre economia ei [...] Daca un popor este misel in ordine politica, zadarnic asteapta el ceva de la Scoala, oricat ar fi aceasta de buna. Nu poate exista in acest caz decat o scoala pentru o minoritate, care traieste separat si impotriva restului tarii. S-ar putea ca intr-o buna zi, cei educati in aceasta scoala sa aiba o infuenta asupra vietii in ansamblu a tarii lor si, prin intermediul ansamblului sa poata face ca scoala nationala (si nu cea exceptionala) sa fie buna. (p.19)
- Chiar daca ar fi perfecte, invatamantul secundar englezesc si Universitatea germana ar fi intransferabile, fiindca sunt doar o portiune din ele insele. Realitatea lor integrala este tara care le-a creat. (p.20)
- Cultura este ceea ce il salveaza pe om din naufragiul vietii, ceea ce ii ingaduie sa traiasca fara ca viata lui sa fie o tragedie lipsita de sens ori o totala injosire. (p.30)
- Omul apartine cosubstantial unei anumite generatii, si orice generatie se instaleaza nu in orice loc, ci in mod foarte precis peste cea anterioara. Aceasta inseamna ca este obligatoriu sa traiesti la altitudinea vremurilor si in mod special la altitudinea ideilor timpului. (p.30-31)
Desi sunt inca un simplu elev, m-ai facut curios sa citesc aceasta carte. O voi cauta si o voi citi.
RăspundețiȘtergereCartea a aparut in 1999 la Ed. Univers. Eu am achzitionat-o abia in 2000 si tin minte ca se gasea destul de greu. Sper sa ai mai mult succes la biblioteca
RăspundețiȘtergerethx:). Hope so
RăspundețiȘtergere