luni, martie 06, 2006

Legat de Coelho, Dan Brown si nu numai

Ca tot scriam mai inainte de Coelho, s-ar cuveni sa mai adaug cateva lucruri.
De-a lungul timpului am observat o tendinta semidocta manifestata in randurile snobibii autohtone si internationale. Si nu numai. E vorba de o anume atitudine "de cititor".
Cum apare cate un "best seller" [gen Alchimistul, Codul lui Davinci, Harry Potter etc..] toata lumea se da de ceasul mortii sa il citeasca. Si nu neaparat pentru ca ii spune ceva autorul sau cartea in sine, ci pentru ca asa e "trendy". Trebuie sa arati [in cercurile tale de prieteni] ca "ai cultura" iar intrebari de genul "Cum, nu l-ai citit pe Coelho?" nu trebuie sa te ia pe nepregatite.
Inclusiv forma verbului e folosita aiurea. "A citi pe" implica un studiu aprofondat a tuturor operelor autorului respectiv, lucru despre care ma indoiesc ca ar putea fi vorba in cazul de fata.
Nu citesc respectivul autor doar pentru simplu fapt ca are in spate o imensa campanie de imagine, iar cartea lui se vinde pe tarabe ca painea calda. Daca fac asta se cheama ca n-am bunul discernamant si ma "isterizez" cultural.
De ce as citi Coelho, cand as putea la fel de bine sa citesc pe Calistrat Hogas [din scoarta in scoarta]? Sau pe Slavici ori Nichita S.
Nu ma intelegeti gresit. Nu apar nicidecum cultura autohtona, ci subliniez "moftul" de a citi doar ceea ce e trendy la taraba. Si aici intra si "isteria" cartaresciana. [sa fim seriosi !! - de cand i-am citit jurnalul si i-am vazut "scremerile", nu mai dau 2 bani pe cartile lui].
Mi-am dat seama ca astfel de "cititori" nu se deosebesc prea mult de "personajele" din single-ul lui Pink [ Stupid Girls ]: snoabe, cu fitze, care in fapt nu dau doi bani pe restul lumii, avand semidocte pretentii de cultura si civilizatie...

4 comentarii:

  1. Si totusi, cuvinte din carti de Coelho. Adevarul ca am incercat sa citesc si asa ceva, nu zic nu, am citit chiar si Sandra Brown, dar nu e stilul meu. :) Am devorat cartea intr-o zi, nu pentru ca mi-a placut siropul, ci pentru ca era usor de citit, nu ca 'Tratat despre moarte', filosofie ruseasca... :D
    Renunta la audio. :)

    RăspundețiȘtergere
  2. *deep Sicilian male voice* - you mess with cartarescu, you mess with me! ;-)

    Iti recomand ermmm... da: REM sau Ruletistul.. sau Gemenii (pe care *whisper* ti le pot trimite chiar pe mail daca doresti.. shhh). Recunosc .. face exces de realismul ala magic. Si de naturalism dus la extrem. Ia mai incearca altceva.. poate o sa iti placa.

    RăspundețiȘtergere
  3. Am citit o singura carte de Coehlo si anume "La raul Pedra am sezut si am plans" si am ramas cu un gust amar in gura... Pe langa faptul ca era mai subtire decat ma asteptam (mi-o recomandase cineva) era atat de simplista incat am crezut ca citesc o carte de copii. Abia am asteptat sa o termin. De-atunci am o parere foarte proasta despre Coehlo; daca a fost in stare sa scrie asa o carte celelalte carti ale lui nu cred ca pot fi mult prea departe.PS: am citit cartea aceea acum un an

    RăspundețiȘtergere
  4. Am citit si eu cartea, dar mi-a fost imposibil sa o termin, si asta datorita modului de a scrie a lui Coelho.

    PS: E vorba de Raul Piedra, nu Pedra.

    RăspundețiȘtergere