joi, februarie 22, 2007

Timbre

Dupa o discutie despre copilarie si lucrurile ei, mi-am adus aminte de micile bucatele de hartie frumos colorate, ce au exercitat o fascinatie aparte pentru copilul care eram atunci. Cand vine vorba de colectii si timbre, fiecare isi are propria lui poveste. Iat-o pe a mea:
Nu tin minte exact cand m-am apucat sa le adun sistematic, in clasoare, dar am o vaga banuiala ca s-a intamplat undeva in jurul varstei de 7 ani. La inceput imi imparteam bugetul intre plicurile de Oranjada de la alimentara si plicurile de timbre de la minusculul chiosc din centrul vechi al orasului. Ai mei, probabil vazand ca irosesc prea multi bani pe hobby'ul asta (in fond neinteresant pentru ei) au crezut de cuviinta sa ma duca la un unchi filatelist. Asa a inceput odiseea timbrelor.
Trebuie sa precizez de la inceput ca pentru mine ele se imparteau in valoroase si mai putin valoroase. Cu cat timbrul avea o forma mai ciudata (romb, triunghi) sau provenea dintr-o tara exotica (Liberia, Rep. Rwandaise, Guineea Bisau etc) cu atat capata o valoare mai mare. Edident, in viziunea noastra copilareasca. In aceeasi categorie intrau si colitele precum si timbrele nestampilate, destul de rare de altfel. Gramada timbrelor ne-valoroase erau reprezentate cu succes de nume precum Posta Romana, Magyar Posta, Polska, Czehoslovesnko, DDR si restul Europei.
Imi placeau vizitele la unchiul. La inceput incercase sa-mi cultive gustul pentru filatelie si valoare, aratandu-mi colectiile lui (in special romanesti, nu prea viu colorate). Nu i-am zis nimic, insa in sinea mea il consideram putin demodat. Habar n-avea ce inseamna timbre valoroase (sic!). Avea o cutie mare in care tinea alte sute, fie dubluri fie pentru schimb. Bucuria mea cea mai mare era cand ma lasa sa imi aleg dupa pofta inimii, pe indelete. Si asta de fiecare data cand il vizitam. Imi spuneam: cat de naiv poate sa fie. Tine in clasoare toate rebuturile fara valoare, in timp ce in cutie se gaseau suficiente timbre pe care eu le consideram valoroase, dupa cum am scris mai sus. Ajuns acasa, ma apucam sa le asez in proprile clasoare (fie primite de ziua mea, fie achizitionate de la alti copii prin diverse schimbruri). Mereu mergeam la culcare tarziu. Aveam si eu mica mea colectie, pe tematici, de care eram foarte mandru: animale, trenuri, masini de epoca, vapoare, steme, efigii si simboluri (mai ales cu judetele Romaniei), uneori si picturi sau personalitati. Restul erau neinteresante, destinate schimburilor cu ceilalti de la bloc. Chiar si in astfel de situatii, nu-mi placea sa-mi duc toata colectia afara. Era suficient clasorul pentru schimb. Si asta mai ales pentru ca ei nu stiau alta modalitate sa indice un timbru decat punand mana pe el. Mai tot timpul erau murdari si asta se solda cu un dezastru. Dupa examinarea clasoarelor, incepeau negocierile pentru schimbri.
- Pe seria de 3 timbre cu masini de Liberia, iti dau cele patru cu sportivi din Mongolia.
- Nu, ca astea's mai valoroase!
- Da, dar uite: cele cu sportivii, puse cap la cap formeaza o stampila intrega.
Tin minte si acum certurile interminabile despre cat de valoros (sau nu) era un timbru. Cand erau din aceeasi tara totul era simplu: cele cu sume mai mari, erau cele mai valoroase. In restul cazurilor, se faceau aprecieri subiective, de natura estetica, compozitionala si se miza pe naivitatea interlocutorului precum si pe eventualele datorii pe care acesta le avea la cel care isi dorea timbrele. Si astfel ne prindea noaptea cu clasoarele pe genunchi, infierbantati de atatea argumente si negocieri.

2 comentarii:

  1. Salut tuturor,
    Eu sunt din Cluj si de nu va vine sa credeti acest hobby incepe sa prinda din nou. M-am inscris de curand in Asociatia Filaterlica din Cluj si spre surprinderea mea am fost primit cu multa caldura de persoanele de aici. Este drept ca sunt persoane mai invarsta care se uita la noi ca la o speranta insa sunt multi care fac comert cu timbre sau care vor sa isi scoata banii investiti de-a lungul timpului.
    Eu unul mi-am propus de curand un proiect ff ambitios sa adun toate timbrele romanesti emise si catalogate.

    Since acest hobby nu este pt oricine, multi ar zice ca este pentru persoanele "plicticoase", eu zic ca este pentru persoanele calme, calculate care pot sa aprecieze lucrurile si valoarea lor. Luati aminte ca aceste vorbe sunt spuse de la un gamer care pana acum cativa ani petrecea 4-6h pe zi jucand Dracula MU si facand reseturi :).

    Mai nou valoare timbrelor a scazut dar va incepe sa creasca. Sincer va recomand sa achizitionati timbre de pe Ebay mai degraba decat de la filatelie. Per ansamblu iesiti mai ieftin pentru ca majoritatea vanzatorilor sunt americani si canadieni, pretul este in dolari, iar ei se ghideaza ca nivel de pret dupa catalogul Scott care are preturi mai mici decat catalogul Michel care are preturi in euro si este folosit de Romani. Mai multe trucuri le invatati licitand pe Ebay. Adik sa va orientati legat de pret in functie de shipment si originea senderului, calificativul acestuia samd.

    Numai bine,
    >george

    RăspundețiȘtergere
  2. daca vrei ceva anume din romania sau cam ce ai dori poti sa intri pe Idul meu de mess Mishu87ro sau pe okazii.ro . Numai bine

    RăspundețiȘtergere