A fost odată o fetiţă care primise de la mama sa o scufie roşie. Fiindcă îi stătea atât de bine cu ea, i-a rămas numele "Scufiţa Roşie".
{art 8(1) Copilul are dreptul la stabilirea şi păstrarea identităţii sale. (2) Copilul este înregistrat imediat după naştere şi are de la data aceasta dreptul la un nume,[...]
Ei bine, Scufiţei Roşii i-a fost negat acest drept, de vreme ce noi nu ştim nici azi care era numele ei real!}
Într-o zi mama ei a trimis-o la bunica ce locuia dincolo de pădure pentru a-i duce acesteia cozonac şi o sticlă cu vin.
{nu putem decât să bănuim caracterul îndoielnic al mamei în cauză dacă unei bătrânici bolnave îi trimite cozonac -bombă glucidică- şi vin -hipertensor arterial cu implicaţii asupra glicemiei, iar transportul alcoolului îl face un minor. }
Drumul prin pădure este estimat de povestitor- desigur un bărbat adult- cam la jumătate de ceas. Adică putea fi vorba chiar şi de patru kilometri prin pădure.
{art 32 Copilul are dreptul să fie crescut în condiţii care să permită dezvoltarea sa fizică, mentală, spirituală, morală şi socială. În acest scop părinţii sunt obligaţi: a) să supravegheze copilul [..] c) să informeze copilul despre toate actele şi faptele care l-ar putea afecta şi să ia în considerare opinia acestuia;[...] iar povestea ne destăinuie că fetiţa nu avea nici o idee despre pericolele pădurii, de vreme ce ia lupul drept o fiinţă bineintenţionată. Aici ar mai putea să se deschidă o discuţie despre legea discriminării pe chestiunea implicării lupului. De ce nu putea fi agresorul un câine sau un miel? E condamnabil lupul datorită datului său cultural?}
Mergând prin pădure, Scufiţa Roşie s-a întâlnit cu lupul. Scufiţă Roşie nu se temea de lup neştiind ce lighioană rea este acesta. Acesta e motivul pentru care între cei doi se încinge o conversaţie din care lupul află toate elementele prin care poate exploata situaţia. Aşa că o ispiteşte pe fetiţă la cules de flori şi o abate din drum. Cum ştiţi, lupul dă fuga şi o înghite pe bunică apoi se îmbracă cu hainele ei pentru a o înşela încă odată pe fetiţă. Aceasta, odată ajunsă la bunicuţă, se miră de mărimea urechilor, ochilor, mâinilor şi a gurii.
{din nou ne vedem nevoiţi să nu extindem discuţia asupra discriminării produse asupra lupului, menţionându-se în context încriminator însuşiri specifice etniei lui.}
Lupul o înghite pe biata Scufiţă Roşie şi doar vizita accidentală a pădurarului o salvează. Acesta taie burta lupului şi scoate victimele atacului, apoi umple burta lupului cu pietroaie, motiv pentru care acesta moare.
{Şi pădurarul încalcă legea fiindcă execută o sentinţă fără a urma drumul firesc prin sistemul juridic}
Pădurarul jupoaie lupul şi-i vinde pielea. {Actele ilegale se extind şi prin obţinerea unui venit în urma atacului cu vătămare fizică asupra lupului.}
Scufiţa Roşie exclamă:"Ce întuneric era în burta lupului!" Iar apoi se gândeşte că de acum înainte nu se va mai îndepărta de drum şi va asculta de mama sa.
{art. 89 (1) Prin abuz se înţelege orice acţuine voluntară sau involuntară a unei persoane care se află într-o relaţie de răspundere, încredere sau de autoritate faţa de acesta, prin care îi este periclitată viaţa, dezvoltarea [...] (2) Prin neglijarea copilului se înţelege omisiunea voluntară sau involuntară, a unei persoane care are responsabilitatea creşterii, îngrijirii sau educării copilului de a lua orice măsură[...] fapt care pune în pericol viaţă, dezvoltarea [...]
art92 În vederea asigurării protecţiei speciale a copilului abuzat sau neglijat DGASPC este obligată să: să verifice şi să soluţioneze toate sesizările privind cazurile de abuz şi neglijare[...]; (2) să asigure prestarea serviciilor prevăzute la art 107, specializate pentru nevoile copiilor victime ale abuzurilor sau neglijării şi ale familiilor acestora.}
Raport de caz:
În lumina Legii 272, mama a neglijat-o pe fetiţă şi chiar a desfăşurat un abuz emoţional asupra ei prin perpetuatea poreclei în dauna identităţii reale, lupul în perspectiva principiului că abuzatul devine abuzator este clar din felul în care se raportează toţi la el că are reacţii violente provocate de actele discriminatorii la care este supus, pădurarul se substituie Legii şi instanţelor iar apoi îşi însuşeşte ilegal bunuri generatoare de venit iar bunica exploatează copilul încălcănd prevederile art 87. Copilul prezintă deja tarele educaţiei eronate făcute cu încălcarea art 47 (1) conform căruia educaţia se face în condiţii nediscriminatorii, şi menifestă tendinţe disciminatorii faţă de lup.
Recomandări:
Povestea ar trebui rescrisă conform normelor sociale actuale şi interzisă în forma ei veche.
Later edit:
inca o analiza "pertinenta" a povestii...
Later edit II These illustrations came from: Crane, Walter. Little Red Riding Hood. London: George Routledge and Sons, 1875.
'Recomandări:
RăspundețiȘtergerePovestea ar trebui rescrisă conform normelor sociale actuale şi interzisă în forma ei veche.'
Total dezacord. In rest foarte mare dreptate in post, extrem de mare si sunt lucruri simple, atat de simple incat nu ne-am fi gandit niciodata, insa "Scufita Rosie" este o poveste pentru cei mici si acestia nu ar putea face o descriere astfel de vasta a elementelor negative, contradictorii sau poate chiar banale.
Mie pana si azi imi place la nebunie si desi am citit aici aceste lucruri care mi se par extraordinare si le dau dreptate nu consider de ce ar trebui rescrisa?!
Let it be!
'demonstratie super cool :D' I do not think so...povesti cu Ocolul Silvic etc si etc.
RăspundețiȘtergereAcel cineva chiar nu avea ce lucra? E o poveste si ma enerveaza, recunosc prea tare incat sa nu comentez acest eveniment. Inca o data spun ca demonstratia 'super cool' defapt este o lipsa totala de gandire ca si cum acel cineva nu a trait o copilarie a sarit direct in pantaloni barbatestisi la nr 42 la pantof.
Imi plac fratii Grimm :D
Eu sunt autorul analizei povestii cu Scufita Rosie.
RăspundețiȘtergereSi mie imi plac Fratii Grimm, de fapt toate basmele.
Ma mira ca va scapa faptul ca ironia e la adresa Legii 272/2004 nu la cea a basmului.
Basmele sunt valori creatoare de civilizatie, valorile legilor moderne sunt schimbatoare si fragile. Analiza este, in fapt, critica modului in care valorile imprumutate sunt analizate de legislativ inainte de a fi aduse la autoritate legala.
Ei? Se schimba perspectiva?
Apropo, legea 272/2004 ar trebui sa va intereseze foarte tare daca sunteti in invatamant.
O analiza a activitatii voastre in aceiasi lumina cu cea de mai sus nu e exclusa, doar ca profesorul nu va juca rolul Scufitei. :(
Asta pe langa parti excelente ale ei.
Interesanta autocaracterizare; mi se pare insa un pic prea dura; probabil, e de la izul acela de plafonare de la servici!
RăspundețiȘtergereM-am blogat si eu, la dragmuscel, dar abia acum invat sa-l use!
See you maine!