marți, februarie 26, 2008

frecventa ce creeaza dependenta

captivated Rasfoiam aseara niste chestionare aplicate unor elevi de clasa a III-a. Era vorba de timpul petrecut zilnic in fata TV'ului/PC'ului si emisiunile urmarite. Surprinzator e faptul ca in timpul saptanamii aproape toti depasesc 2 ore, ca in weekend sa se ajunga si la 9-10 ore/zi. Mult - raportat la varsta lor. Marea majoritate se uita la desene si la Inima de tigan, plus alte cateva porcarele de emisiuni. Cativa au scris de messenger (le ocupa 120 min/zi), World of Warcraft si cautat fisiere audio pe net.
Astfel, incet-incet, se creeaza dependenta. De mic ajungi sa stai ca o leguma mai multe ore pe zi in fata TV'ului, urmarind emisiuni si filme din care practic nu ramai cu mare lucru. Aproximativ aceeasi situatie si pe net; macar aici actiunile tale au o anumita finalitate - desi nu totdeauna utila (socializezi cu prietenii, gasesti muzica, obitii high scores in jocuri).

Azi am avut o discutie cu o prietena, consilier scolar, in care am analizat cele mai importante efecte negative ale televizorului si computerului asupra copiilor:
- dependenta
- efectul hipnotic: copilul sta ore in sir in fata ecranului fara alta activitate. Multor parinti le convine situatia asta pentru ca vad in televizor un sedativ.
- hyperactivitatea: alterneaza sau urmeaza efectului hipnotic. Copilul se identifica cu ceea ce vede/aude si accentueaza la maxim acele stari
- violenta crescuta: copilul devine insensibil, astfel de actiuni parandui-se un lucru perfect normal si firesc
- incapacitatea de invatare/concentrare/redare a unor texe mai lungi si complexe
- frustrari
- probleme de sanatate, in special oculare

Bineinteles ca ar exista si alternative:
- drumetiile si iesitul in aer liber (iti mai aerisesti cerierii obositi)
- lecturile (alminteri ajungi sa ai un limbaj rudimentar, de manelist ori tractorist wannabe)
- sahul sau alte jocuri de logica si gandire, nu neaparat pe calculator
- practicarea anumitor sporturi sau altceva care sa te scoata din fata TV'ului sau PC'ului
- implicarea in diferite proiecte: lucru la revista scolii

Dar din pacate putini copii au capacitatea de a le accepta si a le vedea ca pe niste cai alternative de petrecere a timpului liber. Si uite asa avem generatii din ce in ce mai nereusite si ciudate, mai razvratite si si mai de neinteles.

Photo source: Flickr.

Un comentariu:

  1. "din pacate putini copii au capacitatea de a le accepta si a le vedea ca pe niste cai alternative de petrecere a timpului liber"

    Nu copiii sunt problema ci parintii (parerea mea). Cum spuneai si tu, in societatea de astazi este mai convenabil, mai sigur, mai economic sa iti tii copiii acasa, in fata televizorului / calculatorului.

    Si alta problema: trebuie sa recunoastem, la acea varta inca mai predomina "imitatia".
    Problema aici este lipsa de educatie, sau educatia necorespunzatoare de acasa, cat si de la scoala. Eu cred ca un profesor ar putea sa modifice intr-o oarecare masura comportamentul elevului.
    Dar, de ce sa ne complicam existenta cand putem s-o facem mai simpla?
    Spun din experienta, majoritatea profesorilor (invatatorilor) de astazi, mai ales cei formati in perioada dinainte de decembrie, au ramas la vechile metode educative, si nici nu vor sa auda de "noile educatii". Problema este ca unii sunt si impotriva celor mai noi, care tot mai incearca sa faca ceva nou, si care ajung sa renunte la a mai schimba ceva, de teama pierderii locului de munca sau mai stiu eu ce.
    Problema este mult mai complexa si mai grava din punctul meu de vedere. Din pacate, o rezolvare practica nu prea intrevad.

    P.S. Daca tot ai activat moderarea comentariilor, de ce le-ai mai si restrictionat? Tre sa ma loghez de fiecare data pe google sa pot comenta...

    RăspundețiȘtergere